Bab Yang Kedua - muka 36



Setelah tanah-tanah itu berpindah milik kepada suku-suku maka dinamakan dia “tanah bertebus”. Yaitu, seperti yang telah disebutkan, tanah waris yang dibeli oleh mereka bagi diduduki. Maka kehendak dengan sebutan ini termasuklah sekali sebarang tanah yang dapat dimiliki di dalam Rembau. Maka hasil yang dikeluarkan dari tanah-tanah ini menjadi harta suku – dalam tahun 1892 M cukai yang dikenakan oleh kerajaan adalah mengikut taksiran hasil yang didapati oleh Dato’-dato’ Lembaga daripada tanah-tanah yang tersebut, tetapi pada tempoh Melayu tanah-tanah ini tiadalah dikenakan cukai atau pun bergeran apa-apa.

        Maka tanah-tanah yang lain daripada ini dikenal dia dengan nama “tanah tak bertebus” atau “tanah waris”. Maka bukanlah pula ertinya tak boleh diduduki dia. Hanya sekadarkan jika didiami, walaupun oleh “Biduanda Waris” maka tiadalah yang mendudukinya itu boleh berhak penuh di atasnya. Pembayaran sagu hati yang tertentu adalah akan dikenakan, disembahkan kepada Undang dan waris pun sama. Bukan kepada Lembaga waris suku Biduanda yang pada masa mula-mulanya disifatkan tanah itu sebagai milik suku waris itu. Peraturan demikian berjalan sampai tahun 1895 M, di Kundur, yaitu penduduk tanah waris di situ terkena membayar sagu hati tiap-tiap tahun “emping sekampit, beras segantang”, kepada Dato’ Undang Rembau. Jadinya tanah hutan yang mengeluarkan hasil, macam mana pun halnya adalah faedahnya dibayar kepada waris. Maka peraturan ini mengingatkan kita dua jenis daripada pesaka harta waris seperti kata perbilangan:

                   “Pesaka waris dengan Undang,
                      “pertama: gading, geliga;
                      “kedua: lebah, sialang;
                      “ketiga: ungka siamang.”
                   (Perbilangan XVIII, penambahan i)

Itu ialah jenis persembahan, yang mengikut ceritanya, yang disampaikan oleh anak laki-laki Dato’ Raja Di Gunung kepada Batin Seri Bujaya (Raja Jahya atau Bujaya) ...

Comments