Bab Yang Kedua - muka 31


    Maka semua suku-suku ini adalah serupa sahaja keadaan perlembagaan dan cara pentadbirannya. Yang berbeza sedikit-sedikit ialah pada beberapa perkara yang berkaitan dengan kedudukan dan tarafnya sahaja kerana ada di antaranya yang berlaku kejadian yang khas (1) pula seperti pertalian darah yakni bersaudara dan juga berbantu-bantuan masa meneroka luak pada mula-mulanya serta bersorong berakit dalam muslihat mengawal kedudukan masing-masing supaya kelabaan mereka jangan kena ganggu dan rosak.

  Mengikut sejarahnya bahawa penduduk Rembau yang mula-mula itu membuka luak ialah dengan secara bergotong-royong dengan berbantu-bantuan di antara ketua-ketua mereka mengikut perikatan yang dinamakan (i) Persatuan Berempat di Baruh, (ii) Persatuan Berempat di Darat, (iii) Berlima di Darat ke Hulu, (iv) Bertiga di Darat ke Hilir; dan juga (v) Perikatan Berlima Suku di Baruh. Maka perikatan ini semata-mata sebagai asas siasah juga, bukan mengikut ilmu alam luak itu.

     Maka ikatan berlima suku di baruh seperti yang disebutkan di atas patutlah difahamkan bahawa kejadiannya bukanlah dengan sebab berdekat-dekatan kedudukan di antara satu dengan lain, tetapi yang terutamanya ialah kerana siasah pentadbiran. Dalam pada itu sungguhpun kelima-limanya terikat menjadi satu dan masing-masing berikrar menjalankan kuasa-kuasa yang terhad, yakni tiada boleh membuat sesuatunya jika tidak dengan kebulatan terlebih dahulu, tetapi bagi kebajikan atau hak pesaka ahlinya, tiadalah adat di dalam suku itu tergendala daripada berjalan dengan bebasnya.

   Oleh sebab hak-hak pesaka di dalam suku adalah merdeheka wujudnya pada adat maka menjadi kewajipanlah tiap-tiap orang memeliharanya supaya jangan cacat ceda, seperti kata perbilangan:

                   “Dipijak tanah, dilangkah akar, Undang yang punya.”
                   (Perbilangan XV, penambahan i)

     Ada pun tiap-tiap orang baharu yang hendak tetap duduk di Rembau maka terpaksalah ia masuk menjadi ahli dalam salah satu suku yang dua belas...

(1) Lihat Tambahan IV

Comments