Ada
pun di atas telah diterangkan darihal perkahwinan Tok Lela Balang dengan Tok
Bungkal, Puteri Bongsu Batin Skudai. Maka dari perkahwinannya ini Tok Lela
Balang pun mendapat seorang putera lalu dinamakannya Seri Rama (mengikut
ceritanya ada lagi empat orang puterinya). Oleh sebab mengikut adat Minangkabau
hak mewarisi adalah menerusi sebelah ibu maka Seri Rama pun diangkat menjadi Penghulu
waris dan dipandang sebagai seorang yang berdarjat tinggi dan mulia, baik dalam
kumpulan penduduk-penduduk asli Rembau itu maupun kepada peneroka-peneroka yang
berasal dari Minangkabau juga. Maka oleh Sultan Johor yang asalnya keturunan
daripada Sultan Melaka, dilantik Seri Rama ini menjadi Undang Luak Rembau yang
pertama dengan gelaran Dato’ Lela Maharaja. Dari semenjak itu kekallah gelaran
waris Jakun itu disebut Biduanda Lela Maharaja, datang sekarang.
Adalah Tok Lela Balang ini ada seorang
saudaranya pula, laki-laki bernama Tok Laut Dalam. Sebelum ia datang ke Rembau
mengiring langkah saudaranya Lela Balang, ia telah beristerikan seorang perempuan
Jawa. Maka ia pun berasa cemburu akan kebesaran zuriat perempuan dari anak cucu
saudaranya yang berdarah Jakun ini dan berharap bahawa keturunan dari isterinya
menerusi yang yang perempuan-perempuan juga hendaklah mendapat kelebihan yang
sama seperti itu. Kepadanya ada empat puteri bernama Siti Hawa, Shamsiah,
Nurimah dan Melidi. Maka ia pun mengadap ke Johor pula memohonkan supaya
keturunan anak cucunya yang perempuan dapat kebesaran dan hak yang sama tarafnya
seperti waris Jakun itu – tentunya telah berjaya. Maka dikahwinkannya puterinya
yang sulung itu dengan Seri Rama. Dari masa itu ditetapkanlah bahawa pesaka Undang
itu hendaklah disandang secara bergilir-gilir di antara keturunan sebelah perempuan
anak cucu Tok Lela Balang dengan keturunan sebelah perempuan bagi puterinya
yang berkahwin dengan Seri Rama. Undang Rembau yang pertama itu dengan sebutan
waris Jawa, bergelar Sedia Raja. Maka nyatalah tiada sah kedudukannya ini yakni
waris Jawa itu dari hasil tuntutan Tok Laut Dalam itu jika mengikut adat
Minangkabau, kerana moyang yang laki-laki, bukan moyang sebelah perempuan
berdarah Biduanda. Maka dengan sebab inilah agaknya hingga sekarang pun waris
Jakun itu merasa dirinya lebih tertinggi daripada waris Jawa.
Ulasan
Catat Ulasan