…sahaja
dan bersandar kepada kepercayaan dan kecenderungan pendapatan yang lazim adanya
pada orang-orang Melayu.
Mengikut ceriteranya bahawa angkatan
yang pertama sekali datang ke Rembau ialah dipimpin oleh seorang Batin, namanya
Batin Cepa, adik laki-laki kepada Batin Seri Bujaya atau Seri Bujik yang
membuka Sungai Ujung (1).
Maka satu riwayat lagi kononnya, ada
seorang Penghulu Sakai, namanya Tok Raja Di Gunung, ia ada seorang anak angkat
perempuan, yaitu asalnya konon dijumpai di dalam sebuah gua batu. Anak angkat
ini dikahwinkan dengan Jaya Putra, iaitu seorang yang dari keturunan raja-raja
Johor.
Kedua-dua cerita ini juga dipandang
menerusi segi sejarah nyatalah tidak boleh dipercayai, kerana nampak benar
sengaja dibesar-besar dan dibuat-buatkan sahaja dengan tujuan hendak
melindungkan sebut-sebutan buruk, umpamanya dikatakan bahawa Biduanda Waris,
Rembau itu, pada keturunan sebelah perempuannya ialah dari kaum darat atau Sakai
itu. Maka ada tidak bergunanya cerita-cerita ini nyatalah menunjukkan bahawa
benarlah kaum darat yang dahulu menjadi penduduk Rembau ini dan sudah lama pula
masanya. Maka cerita yang kedua yang mengatakan Dato’ Raja Di Gunung berkait
dengan Jaya Putra itu, lebih lagi merosakkan kebenaran riwayat bapa kepada anak
menurut segi tawarikh. Meskipun barangkali ada yang berpendapat sedap bunyinya
dan gemar orang mendengarnya.
Adapun riwayat yang terkenal sekali
ialah teromba yang ketiga iaitu cerita yang lanjut menyebutkan perihal
Bendahara Skudai, atau dengan lain perkataan, Batin Skudai datang menduduki
Rembau. Maka Batin Skudai ini, mengikut riwayatnya ada tiga orang anak
perempuan. Bernama Tok Mudik, Tok Mengkudu dan Tok Bungkal. Maka akan Tok Mudik,
menjadi nenek moyang Klana Petra, kepala waris Sungai Ujung dari perkahwinannya
dengan seorang laki-laki dari Pesawi; Tok Mengkudu, berkahwin dengan seorang
Syed dan keturunannya jadi Bendahara…
(1) Lihat Newbold dalam
risalatnya Jilid ii muka 376 dan “Blend” dalam Aturan Sungai Ujung: JRAS Jilid
XXVII.
Ulasan
Catat Ulasan